RIGHT2PROTEST: Defensa, recerca, capacitació i incidència pel dret a la protesta

El projecte proposa una coordinació, intercanvi d’informació i millora de capacitats i recursos entre 5 països europeus (Espanya, Alemanya, França, Hongria i Polònia) per a la creació d’una campanya conjunta que incideixi política, social i jurídicament en la protecció efectiva del dret a la manifestació, llibertat d’expressió i associació. El projecte, de 24 mesos de duració, combina accions a l’àmbit local (Barcelona, Granollers, Manresa, Terrassa i Vic), nivell nacional i europeu i a l’àmbit supranacional (ONU, UE Consell Europa).

Al 2015, al Congrés dels Diputats, el Partit Popular aprovava amb la seva majoria absoluta la reforma del Codi Penal, la Llei de Seguretat Ciutadana i la Llei Antiterrorista en contra de la gran majoria de grups parlamentaris i organitzacions de defensa de drets humans. Aquest procés ha evolucionat entenent l’acció popular com un “enemic” per al poder polític i no com un dret a la participació política de la ciutadania, com marca la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans en la Ciutat.

Molts països europeus han aplicat lleis específiques de seguretat i d’ordre públic, com aquestes de l’Estat espanyol, que violen els drets bàsics com ara la llibertat d’expressió i la llibertat de reunió o associació, reduint l’espai d’acció de la ciutadania (shrinking space, en la seva terminologia internacional): a Hongria s’està elaborant una nova llei, anomenada per la ciutadania com llei anti-organitzacions civils, que limitarà, entre d’altres, l’accés a finançament estranger d’organitzacions socials de defensa de drets humans. Un projecte de legislació per la que la Comissió europea s’està plantejant sancionar al país. Per la seva part, a Polònia s’està obrint un debat important sobre la pèrdua de l’Estat de Dret. A Alemanya, la situació amb l’extrema dreta i la mala gestió de la migració ha obert una escletxa que amenaça amb vulnerar drets bàsics de la ciutadania. A França, les últimes accions legislatives en matèria d’antiterrorisme, arribant a mantenir varis mesos l’estat d’emergència, han limitat el dret a la manifestació i, segons mitjans de comunicació alternatius com Tarannis News, han servit per facilitar detencions arbitràries d’activistes reconeguts al país.

Aquestes accions i contextos suposen un atac directe a l’exercici dels drets humans i les llibertats fonamentals que caracteritzen l’Estat de Dret i la democràcia, doncs violen directament un dret dels fonamentals dins dels importants drets civils i polítics: el dret a la protesta de la societat civil.

La protesta és un dels drets més importants ja que aglutina el dret a reunió, expressió i manifestació. Sense la protesta molts drets no haurien estat assolits, per tant, defensar-la és també defensar tots els drets aconseguits fins ara i aquells pels quals caldrà seguir lluitant.

Projecte en agrupació amb: Centre Irídia

Col·laboradores: European Civi Forum

Finançament: Diputació de Barcelona

Protestas contra la reforma laboral propuesta por el Gobierno francés, este jueves en Nantes. LOIC VENANCE AFP

Foto: Protestas contra la reforma laboral propuesta por el Gobierno francés, este jueves en Nantes. LOIC VENANCE AFP