Comunicat: Les organitzacions de DDHH rebutgen el discurs i falta de rendició de comptes sobre la tragèdia a Melilla del 24J després de la compareixença de Grande-Marlaska

Ahir, 21 de setembre, va comparèixer davant el ple del Congrés el Ministre d’Interior Fernando Grande-Marlaska per a explicar els fets esdevinguts el passat 24 de Juny en el lloc fronterer situat entre Melilla i el Marroc en el qual van morir almenys 40 persones, segons Caminando Fronteres. La compareixença del Ministre Marlaska ha suposat una veritable decepció per a totes les organitzacions sotasignades.

El Ministre, en el seu discurs, ha contradit les imatges que van mostrar la violència que es va produir aquell dia i que es va traduir en la pèrdua de vides humanes i de desenes de ferits. Els intents del ministre de justificar l’actuació desproporcionada de la policia espanyola i marroquina, assegurant que va ser una entrada irregular violenta, són molt preocupants ja que alimenta un imaginari col·lectiu contrari a les persones migrants així com pel fet que evita realitzar qualsevol tipus d’autocrítica. El dolor dels supervivents i de les famílies dels morts continuen sent presents i és intolerable que es continuï esquivant la veritat, la justícia i els intents de reparació.

D’altra banda, és preocupant la falta d’informació i de resposta per part de les autoritats espanyoles respecte a uns fets tan greus i a pesar que diversos organismes internacionals han exigit que s’investiguin correctament els fets. Gairebé tres mesos després no hi ha informació sobre els protocols que es van seguir, ni com va ser la col·laboració entre totes dues autoritats policials, ni en quines condicions es van produir les devolucions sumàries que van captar les imatges d’aquell dia. És preocupant també la falta d’assistència sanitària durant i després de l’embotellament que es va produir a l’interior del pas fronterer així com les conseqüències que això va produir.

Així mateix no s’ha aclarit en quin moment es va conèixer la situació que s’estava produint a l’interior del lloc fronterer i per què no es va intervenir a nivell policial i sanitari des de l’estat espanyol per a fer tasques de rescat en un pas fronterer al qual es té accés. És alarmant la falta de perspectiva humanitària i de protecció de drets en una situació on la protecció a la integritat física i psicològica hauria d’haver prevalgut enfront de tota la resta.

La negativa del Congrés a la creació d’una comissió de recerca és decebedora així com una mostra de falta de responsabilitat i de transparència. Múltiples organismes internacionals han sol·licitat ja que es realitzi una investigació independent, però gairebé 3 mesos després no es coneix el resultat de les investigacions obertes per la Fiscalia i el Defensor del Poble.

Són moltes les preguntes que queden sense respondre -material antidisturbis utilitzat, nombre de devolucions sumàries, causes de les defuncions i de les lesions de les persones supervivents, etc. És per això que una vegada més insistim que és imprescindible es faci una investigació exhaustiva i suficient sobre els fets.

Si volem ser un país veritablement solidari i acollidor no podem permetre la falta de rendició de comptes i que el dret dels estats a protegir les seves fronteres prevalgui sobre les vides humanes.

Iridia 

NOVACT

Grupo de Acción Comunitaria – GAC

Coordinadora de barrios 

Solidary Wheels No Borders For Human Rights

Prodein

No Name Kitchen

Proyecto Frontera Sur Canarias

SJM- Servicio Jesuita a Migrantes

Redesscan

Alternativa Antimilitarista-MOC de Canarias

Asamblea de Apoyo a Personas Migrantes de Tenerife

Red Canaria por los derechos de las personas migrantes

Red ciudadana de solidaridad con las personas migrantes en Lanzarote

Observatorio de Derechos Humanos Sambas Martine

InteRed
Mundo en Movimiento

Somos Red

CIM Burkina

CESÁfrica

CIE No Madrid 

Asociación contra la exclusión ALAMBIQUE

Coordinación de luchas contra el empobrecimiento , la precariedad y la exclusión BALADRE

Erletxe (Irun)

Coordinadora Obrim Fronteres – COF

Unitat contra el Feixisme i el Racisme,  Catalunya (UCFR.cat)