En memòria de Jamel M’Salem: una vida al servei dels drets humans
Amb profund dolor, l’equip de Novact ha rebut la notícia de la mort de Jamel M’Salem, expresident de la Lliga Tunisiana de Drets Humans (LTDH), el passat 26 de maig de 2026.
Jamel va ser molt més que un dirigent institucional. Va ser un defensor incansable de les llibertats fonamentals a Tunísia, un home que va dedicar dècades de la seva vida a enfortir un dels pilars més sòlids de la societat civil àrab i africana: la LTDH, fundada el 1976 i guardonada amb el Premi Nobel de la Pau l’any 2015 com a part del Quartet per al Diàleg Nacional.
Per a Novact, Jamel va ser un soci i un referent. Vam treballar al seu costat amb la convicció compartida que la defensa dels drets humans no admet claudicacions. En les nostres converses més recents, ens transmetia la seva profunda preocupació per la situació global i per la del seu país, però sempre amb la mateixa determinació: no podem parar de lluitar. Avui, aquestes paraules ressonen amb més força que mai.
La seva mort arriba en un moment especialment dur per a la LTDH i per a la societat civil tunisiana, sotmesa a pressions creixents. És precisament en aquest context quan més es fa sentir l’absència de persones com Jamel: figures que van saber mantenir la dignitat i la fermesa davant l’adversitat.
Traslladem el nostre més sincer condol a la seva família, als seus companys i companyes de la LTDH i a tots els moviments de drets humans de Tunísia i del món àrab.
Descansa en pau, Jamel. Continuarem lluitant.