Estudi de base: Discurs d’odi en línia contra les dones a Jordània
Analitza les dinàmiques del discurs d’odi en línia dirigit contra les dones a Jordània—especialment dones joves, dones amb discapacitat i refugiades. Combina una recerca documental amb dades qualitatives recollides mitjançant grups focals i entrevistes amb dones afectades i organitzacions clau de la societat civil.
Aquest estudi de base, elaborat per NOVACT amb el suport de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), analitza les dinàmiques del discurs d’odi en línia dirigit contra les dones a Jordània—especialment dones joves, dones amb discapacitat i refugiades. Combina una recerca documental amb dades qualitatives recollides mitjançant grups focals i entrevistes amb dones afectades i organitzacions clau de la societat civil.
Les conclusions revelen que el discurs d’odi en línia s’ha normalitzat alarmantment a Jordània, i moltes persones el descriuen com una part de la vida quotidiana a internet. Aquesta normalització està profundament arrelada en un context social on les normes de gènere estrictes—configurades per ideals d’honor, modèstia i obediència—continuen definint el paper de les dones.
Tot i l’existència de més de 20 iniciatives i organitzacions que ofereixen suport legal, psicològic i de seguretat digital, la majoria de dones no denuncien els abusos en línia. La por a l’estigma, la manca d’anonimat, la falta de claredat legal i una “cultura de la vergonya” molt arrelada contribueixen a un silenci generalitzat. Aquestes troballes subratllen que el problema no és només legal—és profundament cultural i estructural.
L’estudi també posa en relleu mancances importants en el marc legal jordà, en particular l’ambigüitat de la Llei de Ciberdelictes de 2023, que no inclou una definició clara del discurs d’odi en línia. Aquesta ambigüitat pot conduir a una sobreregulació o autocensura, sense protegir de manera efectiva les víctimes. A més, moltes intervencions continuen estant fragmentades o són inaccessibles per a les persones que viuen en zones rurals o comunitats de refugiats.
Amb aquest estudi, NOVACT pretén sensibilitzar i donar suport a accions basades en l’evidència per abordar el discurs d’odi en línia contra les dones. L’informe ofereix recomanacions concretes centrades en la reforma legal, mecanismes de suport interseccional, educació pública i una col·laboració més forta entre societat civil, actors estatals i plataformes digitals. No és només una eina de diagnosi, sinó una crida a l’acció col·lectiva per crear espais digitals més segurs i inclusius a Jordània.